June 03, 2009

DUNIA PEKERJAAN SATU JENAYAH

Baru tiga hari Praktikal... Tapi aku dah boring, Aku dah jemu, Aku dah sebu... . Ape yang tak kena? Entah laa... mak belalang pun tak tau... Ikhlas ke aku ari tu?? Entah laa... pak belalang lagi laa tak tau... Hai... Kalo gini rasanye, Boleh laa... boleh BLAH!!! Atau, Memang cenggini keadaannya.. Entah laa.. belalang teramat tak tau.. Sebab belalang masuk universiti tp malas.. MMM... . Aku dah kehausan  = Omputih kata exhausted... Sebab konon nak buat baik... Gading tercongok menunggu, Tanduk lak yang aku pandang... apepun, Padan ngan muke aku!!

Aper tugas aku hari nie?? balik2 adap pc.. adap pc.. n jadik pemerhati yg berhemah kat opis neh.. tak per2..kengkadang aku leh lihat dr pemerhatian kita leh mengetahui sesuatu..kita boleh berfir..dan secra tak langsung leh gak tajamkan otak tok berfikir.. bagoskan?? yup..aku berpegang pada prisip aku maser muler melangkah ke alam yg memberi seribu satu persoalan yang tidak akanku jangka... but today i learnt sumtin from 'BOS'... he's said.. "DUNIA PEKERJAAN SATU JENAYAH" cam beshkan topik tue.. raser macam pelik.. memuler aku disuakan dgn kenyataan tu aku rasa otak2 saraf aku mcm bangon dari tito?? yup cam kener renjatan elektrik .... tp biler borak2 dan bincangkan isu neh.. aku sudah dpt mengerti sedikit demi sedikit.. memuler dan aku tersedar 1st time aku lihat encik ni mcm menakutkan but he's good looking n satu perkara lagi yg aku sedar..dia kuat bermain dgn psikologikal.. dan aku pegang lagik prinsip aku.. dan apa yang kita nampak zahirnya bukan semestinya akan melihatkan apa yang tersimpan pada batin seseorang itu.Jadi, sebagai khalifah allah yg hina aku telah mengingatkan diri aku "don't JUdge People". Walau kamu lihat dia seperti iblis sekalipun, jangan kamu kata dia ni memang jahat... macam setan!!! Jangan... sebab bila kita kata begitu kita telah menghukum dia. Kita telah menjatuhkan nilai yang bukan sebenar-benarnya tentang diri dia.

MAYBE  pada masa yang kita lihat itu sahaja perangainya sebegitu... Sebelum2 itu bukan sebegitu. Atau mungkin dihadapan kita sahaja, kebetulan peristiwa yang menjadikan dia nampak macam iblis itu, namun hakikatnya bukan... Fikirlah,tapi apa yang pasti...yg aku buleh nilai "Di dalam diri manusia ada sifat-sifat dan ciri-ciri yang menyamai" 

1.Syaitan;
2.Binatang;
3.Malaikat
4. Sifat-sifat Allah

camner best tak topik yg arini aku bualkan.. sgt bahgia sesangat... urm.. idea tok aku tulis dlm buku log aku.. tp leh ker?? hehhe...terpulang r.. tp aku dpt sesuatu yang telah diberi khidmat nasihat.. aper da aku membebel pagi2 neh... tp satu benda lagik aku nak share untuk pagi neh... result exam da kuar.. urm.. aku bangga sedikit neh..raser bahagia sedikit.. keputusan aku cemerlang.. heheh kenaper?? sebab last sem aku hanya amik 4paper jer..pastu aku dpt 3A n 1b+...huhu.. dan ini membenggakan aku sebab PMK aku telah naik.. belom lagik masuk dgn praktikal... mintak2 bertambah ler lagik... mudah-mudahan..... (dean lagik r taon nie..bangga siot!)

KESIMPULAN ...aper yg dapat aku luahkan pagi neh...

Apabila dia jahat mungkin telah bermaharajalela nafsunya di dialam diri seseorang itu... Apabila dia baik mungkin kesedaran telah membuka qalbunya dan dirinya melakukan kebaikan... Apabila dia jahat jangan kamu marah dia, tapi tegurkan... tegur dengan marah tak sama. Apabila dia baik  doakan agar kebaikan itu berpanjangan...jangan kutuk pula walau dengan kata2 atau dalam hati. Bahaya...nanti jadi hasad!!!
Ditulis oleh,

No comments: